Formula 18 klassen av katamaranseilbåter forkortes til F18. F18 bygges innenfor de reglene og kravene som er utarbeidet av det franske seilbåtforbundet. Her er det krav til dimensjoner og katamaranen bygges innen boksregelen. Lengden er satt i 5,52 m med en mastehøyde på 9,15 m. Spinnaker på 21 m², fokk på 4,15 m² og et storseil på 17 m². Lystallet er satt til 1,67. Maksfarten er 20 knop.
Båtmesser
Den økende interessen for F18 seilbåter verden rundt, viser også igjen på båtmesser verden rundt. I 2009 ble det solgt F18 Nacra Infusion på båtmessen i Lillestrøm og det ble dermed 8 – 9 F18 i Norge. På båtmesser som Sjøen for alle, så viser publikum stadig større interesse for F18. Sverige hadde i 2009 allerede 35 – 45 båter. Da VM i Belgia gikk av stabelen det året så var maks antall deltakere satt til 160 båter. Her fikk Norge en kvote på 4 båter.
Hobie Tiger
Franske Jacques Valer har tegnet Hobie Tiger, den mest kjente F18 båten i USA. Denne båten blir produsert av Hobie Cat Europe og ble introdusert i 1995. Båten ble liggende i tet i over 10 år og ble derfor den båten som alle ville slå. Båten kom først til USA i 2001, da den deltok i Multihull Championship i New York og etter dette ble det en egen Tiger-klasse i Nord Amerika. Selv om boksregelen ikke er en helt egen designklasse, så kvalifiserer båten til en egen klasse. Etter hvert kom forbedrede utgaver av designet som Capricorn F18 i 2004, der alt det beste fra de tidligere designene ble tatt med. Dette var en klar forbedring og med forbedringen så ble Hobie Tiger en egen klasse i USA. Nå arrangeres det egne Hobie Tiger Championships verden rundt. Sør-Afrika, Fiji, Mexico, Australia og Nord-Amerika er bare noen av alle de som har egne konkurranser for denne båten. Det deles inn i Hobie, Hobie Cat og Hobie Tiger.
Flere F18 båtbyggere
I alt så er det 11 båtbyggere som har bygget de F18 seilkatamaranene som er rundt om i verden. Likevel er sjansen stor for at du støter på en F18 om du går på en båtmesse. Siden interessen for F18 klassen er økende med de forbedringene som har skjedd i designet og med de store prestasjonene som gjøres i konkurransene, så vil nok båten forbli en moderne seilbåt lenge etter at den har blitt en klassiker.